Leech Therapy

Tıbbi Sülüğün Özellikleri

Helmintler Annelida ailesine bağlıdır, 9 ailesi 127 cinsi ve 650 türü bulunmaktadır, Hirudo medicinalis (Linneaus, 1758) Türkiyede bulunan türüdür, Birkaç milimetreden yarım metreye kadar, Türkiyedeki Hirudo Medicinalis 0,8 – 12 cm dir. Bir yıllık sülüklerin salyaları ve enzimleri nedeniyle tedavide daha etkili olacağı düşünülmektedir. Gangren, varis, iyileşmeyen yaralar ve ödem tedavisinde büyük sülükler kullanılır. Eklemleri bulunmaz. Biri ağız etrafında diğeri arkada olan iki vantuzu bulunmaktadır. Arkadaki vantuz daha büyüktür. Ağız öz vantuzun boşluğunu takip eder ve 3 dudakla çevrilidir. Ağız etrafında kanın pıhtılaşmasını önleyen ve hirudin salgılayan hücreler bulunmakatadır. Emilen kan divertiküller depo edilir. Hermafrodit canlılardır. Yaz aylarında çoğalırlar

• Genel Özellikler

Durgun veya biraz akıntılı olan tatlı sularda, kumlu ve çamurlu yerleri seçerler. Solucan ve böcek lervaları ile beslenirler, koşullara göre kan emerek beslenirler, bazı sadece kan ile beslenirler. Hirudo medicinalis su birikintilerinde ve havuzlarda yaşarlar, genç dönemlerinde otobur daha sonraki dönemlerde kan emmeye başlarlar. Yaşam süresi 20 yıldır.

• Sülüğün Tarihçesi

Sülük tedavisine “Hirudoterapi” denir, M.Ö. 15. yüzyılda Babil hekimlerine kadar gitmektedir. M.Ö. 3. yüzyılda Mısır hekimleri, M.Ö. 2. yüzyılda egede Nikandros, M.S. 1. yüzyılda Yunan hekimler, İbna Sina kitaplarında sülük tedavisinden bahsetmiştir. Günümüzde 20-30 yılda geçmişe dönüş başladı. Roy Sawyer modern sülük üretme çiftliği kurmuştur, Avrupada yılda 100 milyon sülük kullanılmaktadır. Amerikan İlaç ve Gıda Dairesi Avrupadaki gibi sülüğün eczanelerde satılmasını onaylamıştır.

• Etki Mekanizması

Kan emerken vücuda kendi ürettikleri salgıyı verirler. Salyaları100’e yakın biyoaktif madde içermektedir. Salgılanan maddelerin bir kısmı kanın pıhtılaşmasını önlerken, ağrı kesici, kan basıncı dengeleyici, antidepresan, antoksidan ve antibakterial etkiside olduğu düşünülmektedir.

• Endikasyonları

Akciğer problemleri, Baş ağrısı, migren Kas yırtığı, disk dernisi, kas spazmı ve yaralanmalarında Çıban, Tromboz, iltihaplanmalarda, mantar hastalıklarında, Kalp problemleri, damar tıkanıklıkları ve variste, Göz problemleri Karacaciğer, safra kesesi problemlerinde ve diabet, Kulak çınlaması ve kulak problemlerinde, Osteoartritte, Hemoroit, kıl dönmesi, Romatizmal hastalıklarda, Hormon problemlerinde, Menenjit

• Kontraendikasyonlar

Yumuşak cilt bölgeleri (Göz kapağı ve çevresi, Keratinize bölgeler (avuç içi, ayak tabanı), Önemli ve büyük damarların bulunduğu bölgeler, Anemi, Hemofili gibi kan pıhtılaşma sorunu olan hastalar,Son 6 altı ay içinde mide-bağırsak kanaması geçirmiş olmak, Diyaliz hastaları, Hamilelerde ve emziren kadınlarda, adet günlerinde, Kontrolsüz diabet ve Kalp yetmezliği

• Sülüklerin Bulunması gereken şartlar

Sülüklerin bakımında suya dikkat edilmelidir, Su klorlanmamış olması gerekir,

• Sülükler 16-20 derecelerdeki suyu tercih ederler,
  • Direkt güneş altında tutulmamalıdırlar,
  • Gün aşırı sülüklerin suyu değiştirilmelidir,
  • 1lt kavonozda 50 adetten fazla sülük bulundurulmamalıdır,
  • Sülüklerin bulunduğu kapların sıkıca kapatılması gereklidir. Omurgasız olduları için hemen hemen her yerden geçebilirler.
  • Sülüklerin tutmadığı durumlar
  • Soğuk deri,
  • Sigara içiliyorsa,
  • Parfümlü ve şampuanlı yüzey,
  • Küçük çocuklarda, çok yaşlılarda
  • Uygulama bölgesi kanatılarak tutması sağlanabilir
  • Sülük stere girmiş olabilir yeni sülük denemelidir,
  • Uygulama şartları
  • Her uygulama için ayrı sülük kullanılmalıdır,
  • Kusturularak kullanılan sülükler, ürettikleri salgıyı boşalttıklarından dolayı aynı etkiyi oluşturmazlar,
  • Sülük ısırdıktan sonra ortalama 20 ila 45 dk kadar doyma noktasına gelir ve kendiliğinden bırakır,
  • Eğer sülük bırakmaz ise veya biz tedaviyi bitirmek istiyorsak, kolonya, alkol veya nane ile sülüğün baş kısmına yakın hafif dokundurarak bırakmasını sağlayabiliriz,
  • Kullanılmış sülükler hastaya verilir veya imha edilir.
  • Yan etkileri
  • Alerjik reaksiyon olabilir ve kaşıntı oluşabilir. Soğuk uygulaması yardımcı olacaktır,
  • Kanama 12-24 saat devam etmektedir,
  • Baş dönmesi, hypotansiyon, kanamanın uzun sürmesi,
  • Steril sülük kullanılmazsa enfeksiyon riski,
  • Sülük salyasının özellikleri
  • 100’en fazla kimyasal madde olduğu düşünülmektedir,
  • Bakteriostatik,
  • Analjezik
  • antiödematöz
  • immün sistemi aktive eden, geliştiren
  • Mikrosirkülasyonu geliştiren ve doku permeabilitesini arttıran, Organlardaki hipoksiyi giderir
  • Kan basıncını düzenleyen
  • Detox
  • Sülük salyasındaki belli başlı maddeler
  • Hirudin: antikoagülant, kanın düzgün akmasını, tıkanıkların açılmasını sağlar,
  • Calin: Kanamanın 12 saate kadar devam etmesini sağlayan bir proteindir,
  • Hyaluronidase: penetrasyonu ve diffüzyonu sağlar, antibiotik etkiside mevcuttur, özellikle eklem ağrısını giderir.
  • Destabilase:
  • Bioactive substances of the medicinal leeches: